Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

Μήνυμα από την σχολική ψυχολόγο!!

Αγαπητοι γονείς και μαθητές,

Το τελευταίο διάστημα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και να διαχειριστούμε
πρωτογνωρες καταστάσεις λόγω της πανδημίας του COVID-19.Η βίαια και απότομη
αλλαγή στις καθημερινές μας ρουτίνες,η απομάκρυνση από τις εργασίες μας και το
σχολικό περιβάλλον,ο κατ'οικον περιορισμός είναι κάποια από τα πολλά θέματα που
προκυπτούν μέσα απο συτή τη κρίση.

Η κρίση ορίζεται ως μια προσωρινη κατάσταση αναστάτωσης όπου τα άτομα καλούνται
να βρούν καινουργιους τρόπους και στρατηγικές αντιμετώπισης αυτής και να
προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα και δεδομένα .Ειναι φυσικό λοιπόν μια
τέτοια κρίση να μας έχει επηρεάσει τόσο σε κοινωνικό όσο και ψυχολογικό επίπεδο.Οι
ενδοικογενειακες σχέσεις επηρεάζονται επίσης σημαντικά .

Σε ψυχολογικό επίπεδο είναι πιθανό τα παιδιά και οι έφηβοι να εκδηλώσουν
συμπτώματα άγχους ή κατάθλιψης, έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις (φόβος
,θυμός) ή/και κάποιες δυσλειτουργικές συμπεριφορές. Ο ρόλος και των δυο γονεών ,
στη μείωση αυτών των συναισθηματων-συμπεριφορών, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικός
καθώς οι ίδιοι οι γονείς είναι αυτοί που φροντίζουν και βρίσκονται σε καθημερινή
επαφή με τα παιδιά τους.Πρέπει να βρισκόμαστε κοντά στα παιδιά μέσω μιας
ειλικρινής και ανοιχτής επικοινωνίας και να εξασφαλίσουμε μια καθημερινότητα που
να τους καλλιεργείται ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Προσωπικές διενέξεις
και ενδοοικογενειακές συγκρούσεις πρέπει να αποφεύγονται αυτή τη κρίσιμη
περίοδο καθώς εντείνουν την ανησυχία του παιδιού.
 
Ενδεικτικά αναφέρω τις παρακάτω προτάσεις-κατευθυντήριες οδηγίες που μπορούν να
εφαρμόσουν οι γονείς:

Διαχείριση άγχους και τρόποι επικοινωνίας
-Πρώτα απ'όλα, διαχειριζόμαστε ως ενήλικες τα δικά μας αρνητικά συναισθήματα για
να μπορέσουμε να βοηθήσουμε με ουσιαστικό τρόπο τα παδιά μας.Παίρνουμε το
χρόνο μας για να επιστρατευσουμε στρατηγικές ώστε να αποκτήσουμε την απαραίτητη
αίσθηση αυτοελέγχου και ψυχραιμίας.

-Συζητούμε ανοικτά με τα παιδια μας για τα θέματα που τα απασχολούν, τα
ενθαρρύνουμε να εκφράζουν τις ανησυχίες και φόβους τους, απαντούμε με ειλικρίνεια
και παράλληλα προσπαθούμε να τα καθυσυχάσουμε.

-Εξηγούμε με απλό τρόπο, και ανάλογα με την γνωστική και συναισθηματική φάση
στην οποία βρίσκεται το παιδί την κατάσταση, δηλαδή ότι όλοι βιώνουμε την ίδια
κατάσταση και ότι είναι προσωρινή.

-Αποφευγουμε την υπερβολική εκθεση των παιδιών σε ειδησεις στη τηλεόραση ή
κάποια πληροφόρηση η οποία μπορεί να το αναστατώσει με αποτέλεσμα να
αυξάνεται το επίπεδο άγχους του.

-Διατηρούμε τη ψυχραιμία μας. Μην ξεχνάμε ότι λειτουργούμε ως πρότυπα
μίμησης.Μέσα απο τη στάση και συμπεριφορά μας εμπνέουμε εμπιστοσύνη και
ασφάλεια. Τα λόγια μας πρεπει να είναι αντίστοιχα των συμπεριφορών και
αντιδράσεων μας. Για παράδειγμα,αν βρισκόμαστε σε κατάσταση πανικού ή
φωνάζουμε και παράλληλα λέμε στο παιδί μας να ηρεμήσει δεν του δίνουμε την
αίσθηση ασφάλειας που χρειάζεται.

-Χρησιμοποιούμε το χιούμορ για αντιμετωπίσουμε τη καθημερινότητα πιο θετικά και
να εκτονώσουμε την ένταση.

Διαχείρηση καθημερινότητας
-Φτιάχνουμε μαζί με τα παιδιά και διατηρούμε ένα σταθερό καθημερινό
πρόγραμμα .Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να περιλαμβάνει ποικίλες δρατηριότητες όπως
άθληση και ψυχαγωγία αλλά και να έχουν εκπαιδευτικού τύπου
χαρακτήρα.Κοιμόμαστε και τρεφόμαστε τις ίδιες περίπου ώρες κάθε μέρα. Δινουμε
στο παιδι μια αίσθηση ομαλότητας μέσα απο αυτή τη διαδικασία.
 
-Φροντίζουμε όλοι η οικογένεια την προσωπική υγιεινή μας,όπως ακριβώς θα κάναμε
πριν τη κρίση.Τρεφόμαστε υγιεινά και αθλούμαστε καθημερινά.

-Δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από την
τέχνη(ζωγραφική και θέατρο). Παίζουμε μαζί με τα παιδια μας καθως αυτό μας φέρνει
πιο κοντα σαν οικογένεια
και μας αποφορτίζει συναισθηματικά. Θυμόμαστε τα
παιχνίδια που παίζαμε παλαιά όπως κρυφτο,παντομίμα, κουτσό κλπ.

-Μαθαίνουμε στα παιδια μας να είναι υπεύθυνα και να αναλαμβάνουν συγκεκριμένες
δουλειες στο σπίτι καθημερινώς.

-Μαγειρεύουμε μαζι,κάνουμε χειροτεχνίες,φτιαχνουμε ημερολογια με τις σκέψεις μας
και συμπληρώνουμε με μια ζωγραφια ή φωτογραφία τη οικογενειας ,φτιαχνουμε το
οικογενειακο μας δέντρο(μιλαμε στα παιδιά μας για τους προγόνους μας και
φτιάχνουμε άλμπουμ με φωτογραφίες). Μιλάμε στα παιδιά μας για τις δικές μας
εμπειρίες στην αντιστοιχη ηλικία τους.

-Κρατάμε καθημερινή επαφή με συμμαθητές και συγγενείς μας μέσω τηλεφώνου ή
βιντεοκλήσης.

-Δεν απαγορεύουμε τη χρηση τάμπλετ η παιχνίδια στον υπολογιστή.Θέτουμε όμως
όρια σχετικά με το χρόνο παρακολουθησης τηλεόρασης και χρήσης μέσων κοινωνικής
δικτύωσης/υπολογιστή που θα ισχύει για όλη την οικογένεια.

Συμπερασματικά, ο εγκλεισμός μας στο σπίτι μπορούμε να τον βιώσουμε απο τη
θετική του πλευρά ,ως ευκαιρία για ανοιγμα της ψυχής και να συνδεθουμε
καλύτερα με τα συναισθήματα μας,να επικοινωνήσουμε και να γνωριστούμε
καλύτερα με τους αγαπημένους μας. Η κρίση αυτή μας δίνει τον χρόνο να
αξιολογήσουμε τις αξίες της ζωής,να τις αναθεωρήσουμε και να
επαναπροσδιοριστούμε ως γονείς και εν γένει ως κοινωνικά όντα .
Αν αισθάνεστε πως δυσκολευεστε, εσείς ή το παιδί σας, να αντιμετωπίσετε και να
διαχειριστείτε μόνοι σας αυτη την τρέχουσα κατάσταση μη διστάσετε να
επικοινωνήσετε μαζί μου προκειμένου να υποστηριχτείτε καταλλήλως.
Οι ενδιαφερόμενοι απευθύνονται στο email του σχολείου και υποβάλλουν το αίτημα
τους. Θα επικοινωνήσω μαζι σας προκειμένου να σας παρέχω τη στήριξη με
τηλεφωνική επικοινωνία ή με e-mail.Οι ωρες επικοινωνίας και μέρες διατηρούνται
σύμφωνα με το το προυπάρχον ωράριο.

Με εκτίμηση,

Η Σχολική ψυχολόγος,
Αθηνά Βλασσοπούλου, 
MSc. School Psychology

Το κείμενο είναι βασισμένό στις παρακάτω πηγές:
American Psychological Association (2019). The great unknown: 10 tips for dealing with
the stress of uncertainty. Ανακτήθηκεαπό: https://www.apa.org/helpcenter/stressuncertainty
National Association of School Psychologists (2020).

Australian Psychological Association (2020). Coronavirus: psychologists offer advice for
maintaining positive mental health. Ανακτήθηκε από
https://www.psychology.org.au/About-Us/news-and-media/Mediareleases/
2020/Coronavirus-psychologists-offer-advice-for-mainta

Harvard Health Publishing Harvard Medical School (2020). How to talk to children about
coronavirus. Ανακτήθηκε από https://www.health.harvard.edu/blog/how-to-talk-tochildren-
about-the-coronavirus-2020030719111

NASP National Association of School Psychologists & NASN-National Association of
School Nurses (2020). Talking to children about COVID-19 (Coronavirus)-A parent
resource. Ανακτήθηκε από https://www.nasponline.org/resources-andpublications/
resources-and-podcasts/school-climate-safety-and-crisis/health-crisisresources/
talking-to-children-about-covid-19-(coronavirus)-a-parent-resource

Χατζηχρήστου, Χ. (επιμ.) (2012). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα. Αθήνα:
Τυπωθήτω

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου